Скельні святилища Карпат

Facebook YouTube RSS

Скельні святилища Карпат (Сокільський хребет, зооморфічні зображення на каменях, відвідання майстрів, фото сесія в гуцульському вбрані)

  • Скельні святилища Карпат

2 дні

Коломия – Косів – Бабин – Яворів – Буковець – Снідавка – Косів – Коломия

План мандрівки

Маршрут для шанувальників Карпатських гір, дослідників історії священних комплексів індоєвропейців у Карпатах. Значимість святилищ прирівнюються до релігійних центрів у Зарваниці та Почаєві, що на Тернопільщині. Даний тур не пролягає загальновідомими маршрутами. Він легкий у подоланні для різновікової і фізично непідготовленої групи. У турі передбачена можливість як комфортної ночівлі зі зручностями, так і ночівлі в наметі. Додатково відвідаємо майстрів з ліжникарства та мистецтва вив’язування головних жіночих уборів Гуцульщини початку ХХ ст.
1 ДЕНЬ

Скельне святилище «Лесівські камені», «Гарбузівські камені»


Коломия
  • Залізничний вокзал 7:00

Переїзд: Коломия – Косів – Бабин – Яворів – Буковець

Бабин

Садиба колекціонера – Богдан Петричука

  • Показ колекції етнічного вбрання Верховинського та Городенківського р-в.
  • Вив’язування жіночих головних уборів (на прикладі туристів)
  • Фотосесія в етнічному вбрані (150 грн/комплект)

Класифікація жіночих головних уборів

  • Перемітка – різновид головного убору для виходу в люди заміжніх жінок
  • Регіональні особливості вив’язування
  • Показ технологій вив’язування переміток
  • Хустка – ознака соціального стану жінки
  • Хустки домашнього виробництва
  • Фабричні хустки
  • Способи пов’язування
  • Хустки у заміжніх жінок, дівчат
  • Вживання хустки у складному головному уборі разом з іншими платовими
  • Хустка в українській обрядовості
Інформація по маршруту
  • Старт подорожі с. Бабин
  • Напрямок руху – Сокільський хребет
  • Загальна протяжність маршруту – 10 км
  • Перепади висот – 100 м
  • Легкий підйом на старті
  • Речі залишаються в мікроавтобусі
  • Завершення подорожі в с. Яворів, посадка в мікроавтобус, трансфер до с. Буковець
  • Харчування: сніданок та перекус в дорогу з водою (власні); вечеря (факультативно 60 грн)
Садиба коваля  

Яворів

  • Ліжникарство
  • Виставка виробів із овечої вовни на продаж (шкарпетки, рукавиці, ліжники, гобелени, килими, безрукавки)
  • Майстер-клас з ліжникарства в домашніх умовах
  • В Карпататх й досі щиро вірять, що ліжник привертає до хати добро, відтак на весіллях, крім вишитих рушників, молодим під ноги стелять ліжник
  • Не дивно, що лише тут можна побачите ліжники з таємничими зірками-оберегами з тонкорунної шерсті. Або панно зі старослов’янськими хрестами, з’єднаними у дивному восьмикутнику. Місцеві легенди кажуть: хто цю загадку втне, матиме, що захце
Поселення с. Буковець. Садиба «Лісова хатка»
Скельне святилище «Лесівські камені»

Сектори скельного комплексу:

  • Трикутник, що символізує священну гору
  • Бісівський камінь (Чортів палець) 1
  • Жертовний камінь
  • Скельний брамоподібний комплекс з прибудовою
  • Камінь із зооморфами
  • Рисунки петрогліфів
  • Стопа на південній стороні скелі
  • Жертовний камінь
  • Чашоподібна заглибина
  • Брамоподібні скелі Лесівського святилища
  • Ромбовидний знак на голові ящера з рівнораменним хрестом всередині й трикутниками на кутах
  • Комплекс зооморфних образів
  • Бісівська скеля у вигляді голови птаха 2
Розташування святилища «Лесівські камені»

На південному сході Сокільського гірського хребта є Лесівські (Маришеві) камені, розташовані на висоті 885 м. У цьому напрямку вони замикають скельний ланцюг Сокільського хребта, що далі виходить до Черемошу

1 Бісівський або фалічний камінь (Чортів палець) За народними переказами, під найвищою з трьох скель є Чортів палець (Бісівський камінь), який піднімається крутосхилом на висоту до 30-ти метрів. Можливо, теперішню назву скеля одержала ще в християнський період
2 Бісівська скеля у вигляді голови птаха

Вершина північно–східної сторони скелі, заввишки до 8 м і шириною до 4 м, нагадує викуте схематичне зображення голови птаха. На скелі висічено ряд геометричних символів та хрестоподібних ідеограм.

У Старому Заповіті йдеться про те, що птахи і плазуни були першими живими істотами на землі, створеними Господом на четвертий день творіння (Буття, 1:19–22)

У Єгипті сокіл уособлював небеса, фараона, його зображали на саркофагах, на його честь були збудовані величні храми. За вбивство сокола карали смертю

Скельне святилище «Гарбузівські камені»
  • Найвища скеля із зображенням зооморфів і заглибленими кругами
  • Рисунки зображень птаха, риби, змії, бика, мурашки (бджоли) і ока в трикутнику 3
  • Камінь із зображенням голови людини
  • Скеля із зображенням мамонта, а також чоловіка і жінки 4
  • Скельний рельєф чоловіка, жінки та птаха
  • Наскельні знаки у вигляді букви W, нижче – еліпс, прямокутник з косораменним хрестом і круглою заглибиною всередині
  • Зображення Плеяд (скупчення зір у сузір’ї Тельця) на камені 5
  • Скельний останець у вигляді зооморфа
  • Вруби та чашоподібні заглибини
  • Рельєфне зображення людської голови
  • Тамгоподібний знак у вигляді тризуба (глибоко в скелі на висоті 2,5 м від землі)
Розташування святилища «Гарбузівські камені»

«Гарбузівські камені» розташовані на південному сході Сокільського гірського хребта на висоті 850 м. Вживання терміну «камені» умовне, оскільки йдеться про велике скельне плато прямокутно-продовгуватої форми завдовжки 110 м, шириною 30 м і висотою 6 – 10 м

3 Рисунки зображень птаха, риби, змії, бика, мурашки (бджоли) та ока в трикутнику

На скельному плато особливу увагу привертають 7 каменів. Перший з них, висотою 2,2 м, шириною 3,5 м, розміщений у західній частині плато. Його верхня східна частина має вигляд голови птаха та риби, яка звисає головою до землі. Тіло риби виділяється на загальному фоні каменя. У лівій нижній частині каменя видно профіль голови бика, змії, мурашки (бджоли), продовгувате зображення. Очевидно, що на скелі вирізьблені космологічно-міфологічні сюжети, пов’язані з культом солярних, місячних і астральних світил.

У верхній частині східної сторони скелі висічена правопрофільна голова бика, висотою 1 м. На його спині зображена змія

4 Скеля із зображенням чоловіка і жінки та мамонта

З усієї скелі вирізьблено схематично–узагальнююче лівопрофільне зображення мамонта, голова якого направлена на південь. Зі східної сторони каменя, нижче голови мамонта, висічене рельєфне зображення чоловіка і жінки, які стоять, заввишки 1,35 м, шириною – 0,5 м. Еротична сцена зображає лівопрофільну фігуру чоловіка з бородою, продовгуватою головою, широко розкритими очима. Профіль жінки менш виразний, більш узагальнений, її голова тільки вгадується. Сцена поєднання чоловіка і жінки справляє враження певної експресії, емоційного переживання, при цьому акцент зроблено на фігурі чоловіка, образ якого тут домінує. Наскельний рельєф поєднання чоловіка і жінки, найімовірніше, відображає генеалогічний міф про «священний шлюб». 

5 Зображення Плеяд (скупчення зірок у сузір’ї Тельця) на камені За три метри на схід від першого міститься другий камінь пірамідальної форми заввишки 2,5 м, шириною 2 м. Його похила східна сторона добре прошліфована. На поверхні каменя видовбано 7 більших заглиблень округлої або прямокутної форми. Детальніше вивчення показало, що на камені зображено Плеяди – скупчення семи зір в сузір’ї Тельця. У слов’янській, у тому числі і в українській міфологічній традиції, Плеяди разом з сузір’ям Оріона символізували генеративно–креаційний* центр всесвіту
2 ДЕНЬ
Скельне святилище «Терношорське»
Сніданок
  • Факультативно
Переїзд: Снідавка – Косів Коломия
Інформація за маршрутом
  • Старт подорожі – с. Буковець
  • Загальна протяжність маршруту – 6 км
  • Перепади висот – 100 м
  • На старті шлях пролягає рівними полонинами зі спуском вниз. Підйом 200 м до Верхнього святилища.
  • Під час подорожі відкриваються надзвичайно мальовничі краєвиди
  • Харчування: перекус в дорогу (власний)
  • Завершення подорожі в с. Снідавка
Скельне святилище «Терношорське»
  • Ворота прориву
  • Річка Безулька
  • Топографія Терношорського святилища
  • План Терношорського святилища: Візирний камінь. Кам’яний круг. Рисунок кам’яного
  • круга і візирного каменя
  • Календарно–астрономічне призначення пам’ятки
  • Схід сонця в день зимового сонцестояння
  • Знаки на стінах печери
  • Стопа завдовжки 1 м, шириною 0,6м, спрямована за напрямком руху
  • Наскельне зображення антропоморфне
  • Фалічний камінь 6
  • Скельна статуя у вигляді вагітної жінки 7
  • Сакральні образи жінок з піднятими до неба головами, характерні для трипільської культури
Розташування святилища «Терношорське»

Розташування святилища на південному схилі гори Терношора поблизу присілка Безулька села Снідавка на висоті 720 м

6 Фалічний камінь У Карпатах збереглися кам’яні фалічні ідоли, яких у народі називають Чортовий палець, що вказує на існування у давніх слов’ян культу небесного бога Рода, творця життя. Його символом був бик
7 Скельна статуя у вигляді вагітної жінки Сакральні образи жінок з піднятими до неба головами, характерні для трипільської культур

Її загальна висота – понад 10 м, з них 2,4 м становить голова. Незважаючи на загальний схематизм зображення жіночої фігури, у неї окреслені голова, груди, спина, права рука, розміщена між грудьми і животом. В індоєвропейців статуї таких форм різних розмірів виступали культом Великої Богині

Обід на форельному господарстві
  • Факультативно
Коломия
  • Залізничний вокзал 17:00
 До вартості туру включається
  • Транспортні послуги (із/до Коломиї)
  • Піші походи до каменів-святилищ
  • Ночівля (1 ніч)

До вартості туру не включається

  • Харчування згідно з програмою туру
  • Майстре-класи – 50 грн/чол. (мін. ціна 500 грн)
До вартості туру включається
Транспортні послуги мікроавтобусом на 7 чол. (за умови, коли в групі менше 5 чол., переїзд до основних станцій здійснюється рейсовими автобусами і частково мікроавтобусом)
Тематичні екскурсії 2–го дня
Піші походи до каменів–святилищ
До вартості туру не включається
Вартість квитків на потяг до/із станції Коломия
Ночівля (садиба зеленого туризму – 60 грн/чол., місце для намету з можливістю прийняти душ – 15 грн/чол.)
Харчування згідно з програмою туру – 200 грн/2 дня
Вартість квитків на рейсові автобуси (коли в групі менше 5 чол.)
Майстер–клас в с. Бабин

* Генеративність (за Еріксоном) – прагнення дорослої людини психологічно увічнити себе шляхом здійснення довготривалого і значимого внеску в оточуючий світ.
Креація – створення організмів вищою творчою силою, відповідно до ідеалістичного поняття про креацлонізм

Ваш email
Ваше ім'я
Відгук
Вверх